Hoe gezond is zomerfruit?

Hoe gezond is zomerfruit?

Welke voedingsstoffen zitten in fruit?

Iedere fruitsoort heeft zijn eigen unieke samenstelling van allerlei gezonde voedingsstoffen zoals:

  • Fruitsuikers
  • Fruit zorgt voor de nodige energie, door de fruitsuikers (fructose, glucose en sacharose) die erin zitten. Eén stuk fruit levert meestal zo’n 50 calorieën op.
  • Vitamines
  • De bekendste vitamine in fruit is vitamine C. Deze zorgt voor onder andere voor een goede weerstand. Daarnaast bevat fruit ook nog Vitamine A en vitamine B11 (foliumzuur).
  • Mineralen
  • Magnesium en kalium zijn veel voorkomende mineralen die in fruit te vinden zijn. Magnesium is belangrijk voor de spierfunctie. Kalium draagt onder andere bij aan het reguleren van de bloeddruk.
  • Vezels
  • Fruit bevat ook vezels, die eigenlijk als opvulling gezien kunnen worden. Maar dat betekent niet dat vezels nutteloos zijn. Ze zorgen voor een vol gevoel en een goede darmwerking. Door het eten van vezelrijke voeding, komen de koolhydraten hieruit langzamer in het bloed terecht. Het gevolg is een geleidelijkere stijging van het bloedglucosegehalte waardoor de piek in het glucosegehalte minder hoog is en daarna ook weer geleidelijker zakt.
  • Water
  • We zeggen niet voor niets een appeltje voor de dorst, want een appel (en elke andere fruitsoort) bevat water. Water help met het reinigen van het lichaam.