Gezonde Tussendoortjes

Gezonde Tussendoortjes

Noten

Walnoten, amandelen, hazelnoten, pistachenoten en macademianoten zijn allemaal noten die kunnen worden gezien als gezonde tussendoortjes. Noten bevatten namelijk veel gezonde vetten en weinig koolhydraten. Verder zitten ze vol goede voedingsstoffen zoals proteïnes, vitamines en vezels. Noten zorgen daardoor voor een mooiere huid, nagels en haren. Uit onderzoek blijft dat ze je ook helpen met afvallen. Dit komt onder andere door het stofje serotine. Deze vermindert de eetlust en vergroot het geluksgevoel.

Let er wel op dat je noten eet die ongebrand en ongezouten zijn! En deze mogen al helemaal niet een krokant suikerlaagje hebben of zijn gedoopt in chocolade. En pinda’s zijn geen noten, zoals veel mensen denken, maar peulvruchten!

Groente

Cherry tomaatjes, augurk, wortels, komkommer en avocado zijn allemaal groentes die eigenlijk geen voorbereiding nodig hebben en dus zo kan pakken en zoveel van eten als je wilt. Ideaal dus als gezond tussendoortje.

Wist jij dat groente soms tot wel 90 % uit water bestaat? Aangezien water geen calorieën heeft, laat het daardoor al zien hoe weinig calorieën groente hebben. Toch bevatten ze heel veel vitaminen en mineralen. Ook heeft bijna alle groente een erg lage glycemische index, waardoor groente erg gezond is!

Fruit

Fruit bevat veel dezelfde eigenschappen als groente, waardoor dit ook kan worden gezien als een heel gezond tussendoortje. Het grote verschil tussen fruit en groente is dat in fruit een stuk meer calorieën zitten in de vorm van suikers. Maar weest gerust, dit zijn suikers verpakt met veel vezels. Zo worden de suikers heel traag opgenomen in je lichaam en maakt fruit je niet dikker.

De fruitsuikers geven fruit juist die lekkere zoete smaak waar je vaak naar verlangt bij een tussendoortje. Ook al is fruit ontzettend gezond, het wordt het niet aangeraden hier onbeperkt van blijven te eten. 2 tot 3 stuks fruit per dag wordt aanbevolen en iets meer mag, maar overdrijf het niet.